Uusina yrittäjinä ja urasuunnittelun asiantuntijoina halusimme saada yrityksemme tunnukselle myös hyvän tarinan. Ja samalla saada näkyvyyttä ja uranostetta tuleville suunnittelijoille. Luonnollisesti entisinä rovaniemeläisinä valitsimme tähän todella hyvin sopivan alan opiskelupaikan, Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan.

Kesäkuussa 2020 teimme sopimuksen Lapin yliopiston graafisen suunnittelun koulutuksen opettajan Jukka Kiviniemen kanssa yrityksemme tunnussuunnitteluun liittyen. Syyskuun alussa pääsimme alkuun opiskelijoiden ohjeistuksella ja heidän kysymyksillään projektista. Toisen vuosikurssin opiskelijat saivat aikaa tunnuksen (logo ja merkki) suunnitteluun kaksi viikkoa.

15 opiskelijan suunnittelemat tunnukset saimme lokakuussa tarkasteluun. Kaikkien työt sisälsivät tunnukset perusmuodossaan, eri pohjilla ja sovelluksissa toimivana sekä suunnittelijan tarinan tunnuksen synnystä. Näistä suunnitelmista lähdimme haarukoimaan itsellemme mieluisinta ja sopivinta tunnusta. Hyvin nopeasti myös löysimme tunnuksen, joka miellytti molempien silmää. Voittajaksi julistimme Meri Nymanin ehdotuksen:

Meri kuvaa tunnuksen syntyä näin:

”Ehdottamani tunnuksen merkkiosasta löytyy kaksi M-kirjainta, jotka kurkottavat yhdessä ylöspäin. M-kirjaimet on muotoiltu muistuttamaan myös vuoria. M-kirjaimet kertovat Motivaatiomoottorit-nimestä ja niiden muotoilu kuvastaa sitä, kuinka valmentaja kurkottaa yhdessä asiakkaan kanssa kohti motivaatiota. Tällä halusin korostaa valmentajaa vierelläkulkijana sekä antaa ihmisläheisen ja helposti lähestyttävän vaikutelman. M-kirjainten muotoilu tekee merkistä myös dynaamisen, sillä niistä välittyy ylöspäin suuntaava liike. Vuoret symboloivat motivaatiota ja siihen liittyvää itsensä ylittämistä sekä esteiden yli kiipeämistä. Halusin pitää merkin melko simppelinä ja selkeänä, jotta siitä välittyisi mahdollisimman moderni ja vakuuttava vaikutelma. Selkeys myös takaa sen, että tunnus toimii ja erottuu selvästi myös pienessä koossa. Tunnuksen väriksi valitsin sinisen, sillä se viestii toivosta ja luotettavuudesta. Turkoosi sävy lisää tunnukseen energisyyttä ja pirteyttä. Tunnuksen pyöreä merkkiosaa voi käyttää myös irrallisena merkkinä ja se toimii muotonsa puolesta hyvin esimerkiksi instagram- tai facebooksivujen profiilikuvana. Motivaatiomoottorit-nimen kirjaintyyppi ja muotoilu on helposti lähestyttävä ja ystävällinen. Se tuo kontrastia simppeliin ja moderniin merkkiosaan. Motivaatio-sanaan valitsin myös turkoosin värin, sillä se tuo nimeen lisää rytmiä ja mielenkiintoa.”

Onnittelut Merille voitosta! Ja kiitos sekä Jukka Kiviniemelle että opiskelijoille hienosta projektista.

Kategoriat: EI kategoriaa

0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *